Jak stworzyć dobrą ulotkę, tak aby była skuteczna

Chociaż ulotki wydają się najbardziej oczywistą formą reklamy, w dalszym ciągu są projektowane i rozdawane. Warto jednak zastanowić się, ile ulotek zostaje przeczytanych w całości, bo wówczas może się okazać, że niewiele. W tym artykule wskażemy kilka ważnych cech, które powinna posiadać dobrze zaprojektowana ulotka, która zainteresuje i pozostawi w pamięci ciekawą dla potencjalnych klientów informację.

Ciekawy projekt graficzny

Ulotki reklamowe projektowane i drukowane są przez firmy z każdej branży. Mają za zadanie poinformować ludzi o istnieniu danej działalności i zachęcić ich do zapoznania się z jej ofertą. Jednak aby się to udało, trzeba stworzyć taką ulotkę, na której ktoś zawiesi oko na dłużej niż sekundę i sekretem do tego jest zwrócenie uwagi na kilka istotnych elementów. Po pierwsze, trzeba zaprojektować ciekawą warstwę graficzną takiej ulotki. Kolory powinny być dobrze do siebie dopasowane i powinny być albo bardzo wyraziste, albo stonowane, ale wykorzystane w odpowiedni sposób, na przykład w formie eleganckiego ornamentu, który rzuca się w oczy. To właśnie głównie dzięki kolorystyce ulotki są zauważane.

Skuteczna ulotka

Wyraźne litery

Oprócz odpowiednich kolorów ulotki przyciągają wzrok również dzięki dużemu hasłu. Mowa tutaj o niezbyt długim, napisanym dużymi literami haśle, które od razu sprowokuje spojrzenie na ulotkę. Oprócz niego należy zadbać również o odpowiednią wielkość wszystkich liter, a także o czcionkę, jaka widnieje na danej ulotce. Najlepiej sprawdza się klasyczna czcionka, w której litery nie są pozawijane, ponieważ nie utrudnia ona szybkiego zapoznania się z treścią. Najważniejsza jednak jest wielkość liter, gdyż część odbiorców może potrzebować do czytania okularów, a części po prostu nie będzie chciało się czytać drobno nakreślonego tekstu. Czasami informacje napisane tzw. maczkiem budzą również nieufność.

Oryginalność

Oczywiście duże znaczenie ma także oryginalność danej ulotki. Oznacza to, że powinna się ona wyróżniać czymś, co ludzie uznają za interesujące, zabawne czy po prostu trafne i prawdziwe. Można zastosować grę słów, wykorzystać ciekawe nawiązanie do znanych wszystkim informacji, czy też postawić na rozbawienie potencjalnych klientów. Ciekawy pomysł wzbudza zainteresowanie i w oczach ludzi oznacza, że firma naprawdę stara się zaproponować coś wyróżniającego się. A jeśli już ulotka jest intrygująca, to dlaczego by nie sprawdzić promowanych produktów?

Reklama z wyczuciem

Projektując ulotkę, warto pamiętać również o tym, aby zawarta w niej treść była adekwatna do promowanych towarów czy wydarzeń. Jeśli producent lakierów do włosów stworzy ulotkę ze śmiertelnie poważnym sloganem, który ma być potraktowany z przymrużeniem oka, nie zawsze może się to udać. Wówczas firma objawi się jako zdesperowana i próbująca zdobyć klientów przesadzonymi hasłami. W drugą stronę również może się to skończyć niepowodzeniem, jeśli koncert muzyki poważnej zostanie zareklamowany krzykliwym sloganem, jak maszynka do golenia. Aby dotrzeć do klienta, trzeba kierować się wyczuciem, a więc dopasować język i styl do danej tematyki.

Ulotka ze zniżką

Ulotka jako zniżka

Nie ma wątpliwości, że jednym z najbardziej efektywnych sposobów zwrócenia uwagi na swoją działalność czy produkty jest zaproponowanie potencjalnym klientom zniżki na swoje usługi, czy towary. Wówczas warto jednak pamiętać, aby ulotki były rozdawane w odpowiednim miejscu, czyli takim, w którym dane produkty czy wydarzenie będzie uważane za ciekawe. Co to znaczy? Jeśli ulotka księgarni językowej trafi do dziesiątek przypadkowych przechodniów w centrum miasta, z pewnością niewielu z nich będzie akurat potrzebowało podręczników do lekcji języka duńskiego czy choćby angielskiego – nawet jeśli otrzymają oni na nie zniżki. Jeśli z kolei ulotki pojawią się przy wejściu na uczelnię, z pewnością spotkają się z większym zainteresowaniem. Podobnie sytuacja wygląda z reklamowaniem swoich produktów z dala od siedziby sklepu czy instytucji. Nawet jeśli ulotki z dwudziestopięcioprocentową zniżką na obiad w dobrej restauracji trafią do kilkudziesięciu osób, niewielu z nich będzie chciało pofatygować się do miasta znajdującego się pół godziny od ich miejsca zamieszkania. Dlatego warto skupić się na zostawieniu swoich ulotek w lokalnych centrach handlowych, rozrywkowych czy zakładach pracy – wówczas prawdopodobieństwo się zwiększa.

Radzi poligrafia Mail Boxes ETC. w Warszawie i Gdyni